😉 tu sa dozvieš všetko čo len chceš 😉 teda skoro všetko 😉 ak ti tu niečo chýba, napíš mi na latryna@azet.sk 😉

7. 12. 2009

Zikmund a Hanzelka

 
 

 
V bývalom Československu nebolo vari dospelého človeka, ktorý by nepoznal mená slávnych českých cestovateľov Jiřího Hanzelku a Miroslava Zikmunda, alebo nečítal ich knihy či nevidel niektorý z ich filmov. Obaja boli po Emilovi Holubovi najznámejší českí cestovatelia. Sú autormi 18 cestopisov, ktoré sa dočkali 143 vydaní v 11 jazykoch v celkovom náklade 6,5 mil. výtlačkov.
Miroslav Zikmund sa narodil 14.02.1919 v Plzni. Už od detstva túžil cestovať a tak precestoval celú republiku (ČSSR) až k Podkarpatskej Rusi. V roku 1938 začal študovať vysokú školu obchodnú v Prahe a tu sa stretol s Jiřím Hanzelkom. Miroslav Zikmund žije v Zlíne a je stále publikačne a spoločensky činný napriek tomu, že má už viac ako 100 rokov!
Jiří Hanzelka sa narodil 24.12.1920 v Štramberku pri Novom Jičíne. Od svojho otca - skúšobného šoféra automobilky Tatra - získal cit k ovládaniu automobilu a záľubu v motoroch. Po dlhej a ťažkej pľúcnej chorobe dňa 15.02.2003 zomrel.

V priebehu rokov 1947 - 1950 obišli Afriku a strednú i južnú Ameriku. Z ich cesty odvysielal rozhlas rekordných 700 reportáží a oni urobili množstvo fotografií, zápiskov a nakrútili metre dokumentárneho filmu. Všetko to použili vo svojich cestopisných knihách a filmoch. Nesmierny záujem o ich knihy dokazoval fakt, že len do roku 1954 boli úplne rozchytané tri vydania s celkovým nákladom 150.000 kusov. Veľký úspech zaznamenávali aj Hanzelkove a Zikmundove filmové reportáže. Napríklad len za prvý mesiac ich film Afrika navštívilo 790.000 divákov. Ako komerční inžinieri na cestách tiež predpripravili mnoho obchodných zmlúv.
V rokoch 1959 - 1964 prešli niektoré štáty blízkeho východu a Ázie, časť Japonska a ZSSR. V máji roku 1959 vyštartovali slávni cestovatelia Ing. Jiří Hanzelka a Ing. Miroslav Zikmund na cestu okolo sveta. Cestu podnikli na dvoch upravených terénnych nákladných vozoch Tatra 805.
Po prvýkrát s nimi spolu cestovali ako dvaja ďalší sprievodcovia doktor Dr. Robert Vít a mechanik Oldřich Chalupa. Tento sa mal starať predovšetkým o dve špeciálne vyrobené Tatry 805. Expedícia mala precestovať v priebehu piatich rokov Južnú Ameriku a Afriku, potom cesta viedla do Ázie, Oceánie, Austrálie, Číny a do Sovietskeho zväzu - spolu okolo 100.000 km. Vozidlá mali vzduchom chladený osemvalec OHV s obsahom 2.545 cm kubických a otáčkami 75k /4.200/ minútu. Zvláštna výstroj a vybavenie i strava zvýšili celkovú hmotnosť na 4.300 kg, priemerná spotreba sa pohybovala na 27 litroch na 100 km.
Po roku 1968 boli obaja cestovatelia profesne aj existenčne perzekuovaní a to na priamy príkaz Brežneva. Až po roku 1989 sa dočkali spoločenskej a občianskej rehabilitácie a v roku 1995 odovzdali svoj archív Múzeu juhovýchodnej Moravy v Zlíne, kde bola vybudovaná cestovateľská expozícia.
V roku 1988 bolo vozidlo Tatra 805 objavené v úplne dezolátnom stave automobilovým pretekárom Karlom Lopraisom. So svojím bratom Milanom a ďalšími priateľmi automobil za 10 rokov zrenovovali.
 
(zdroj:stm-ke.sk)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára