😉 tu sa dozvieš všetko čo len chceš 😉 teda skoro všetko 😉 ak ti tu niečo chýba, napíš mi na latryna@azet.sk 😉

9. 10. 2020

Olivový olej

 

čo o ňom vieš?

Ten kvalitný má zelenkavo-zlatú farbu a má mierne štípať na jazyku. Je ideálny ako na varenie ale aj ako domáci liek na niektoré ochorenia.

Na výrobu sa používajú nie ceľkom dozreté olivy - tie síce obsahujú menej oleja ale majú zas viac výživných látok. Zber olív prebieha pomocou strojov, ktoré otriasajú stromom a olivy padajú do sietí alebo veľkých plachiet. Potom sa olivy dostanú do čistiaceho stroja, tam sú zbavené hrubých nečistôt a následne sa mechanicky odkôstkujú a melú na kašu, z ktorej sa už získava prvý olej. Ten sa ešte mechanicky oddeľuje od vzniknutej vody a nakoniec sa olej plní do výlučne tmavých fliaš čo zachová jeho vlastnosti. Takže nikdy neskladujte olivový olej na svetlom mieste!

Používame 3 druhy olivových olejov:

 


Extra panenský je najkvalitnejší a vyrába sa pri studenom lisovaní. Je hustejší, má výraznejšiu chuť a viac výživných látok. Na výrobu sa používajú iba kvalitné plody, olej sa získava z prvého lisovania a dodatočne sa chemicky neupravuje. Tento olej je vhodný iba pre studenú kuchyňu, nie je vôbec vhodný na varenie alebo vyprážanie. Patrí medzi najdrahšie oleje.

Panenský sa vyrába rovnakým spôsobom ako extra panenský. Po vylisovaní ale nemá až tak kvalitné vlastnosti a preto je zaradený do II.kategórie. Tento olej znesie vyššie teploty, môže sa použiť do varenia ale rozhodne nie na vyprážanie, pretože sa dosť rýchlo prepaľuje.

Obyčajný panenský je najmenej kvalitný olej, ktorý sa vyrába zo zmesi rôznych olív, má vysokú acidivitu a predáva sa preto za dosť nízku cenu. Môže sa použiť aj na vyprážanie ale treba dávať pozor. Ja osobne na vyprážanie používam výlučne bravčovú masť, olivový olej dávam len do šalátov.

Niektorý olivový olej býva mútny/zakalený a preto si veľa ľudí myslí že je pokazený. Mútny olej má ale menej výživných látok, je síce chuťove viac výrazný, ale rozhodne nie je skazený a preto sa v kuchyni používať môže ako na šaláty, tak aj do varenia.

Olivový olej sa pre svoje priaznivé účinky nepoužíva len v gastronómii, ale aj v kozmetike, či ako liek pri niektorých zdravotných problémoch. Pretože má vysoký obsah vitamínu „D“ pomáha posilniť imunitu, pomáha napríklad pri suchej pokožke na lakťoch či popraskaných pätách. Ak sa vám často lámu nechty, treba ich týmto olejom masírovať. Tiež upokojuje spálenú alebo podráždenú pokožku a zubnú sklovinu posílnite ak občas nahradíte olejom zubnú pastu. Tento olej výborne pomôže pri tráviacich problémoch a pomáha pri vyprázdňovaní čriev. Je ideálny pre posilnenie ciev, spevňuje kosti, zlepšuje ohybnosť svalov, prečisťuje jednotlivé vnútorné orgány a má antioxidačné účinky. Tiež pôsobí ako prevencia pri problémoch so srdcom.

Ak si teda dáte každé ráno na lačno jednu malú lyžičku, urobíte pre seba len dobre.

Zdroj

14 komentárov:

  1. Anonymný9/10/20 12:20

    Ahoj, Vierko, to je opět zajímavý článek a hezky jsi to zpracovala, to rozdělení je přehledné a užitečné. Olivový olej má dlouhou historii, už ve starověku byl častým a důležitým obchodním artiklem ve Středomoří a hlavně staří Řekové, později Římané tím velmi prosluli. Byl o to zájem a v mělkých mořích se našly amfory, které vypadly ze ztroskotaných lodí. V některých byl olej a odborníci to mohli prozkoumat. Určitě i lidem ve starověku používání olivového oleje dělalo dobře, v tom byli lepší, než já. Vím, ale k nějakým velkým konzumentům oliv nepatřím. Jo, občas koupíme olivy, ale že bych se po tom mohla utlouct, to ne. No uvidíme... Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím že tento olej dosť málo ľudí používa - aspoň tí čo poznám. Ja varím výlučne na bravčovej masti, slnečnicový olej mám ale používam ho iba ak treba do pečenia. Mám aj extra panenský olivový, občas šupnem pár kvapiek do miešaného šalátu a tým končím. Olivy som skúšala ale nechutia mi ani zelené ani tmavé. Nuž, každý máme iný jazýček s inými chuťovými buňkami... 😉

      Odstrániť
    2. Anonymný9/10/20 18:23

      Myslím, že naše národy v severnějších zeměpisných šířkách oproti Řecku, Itálii, Španělsku ... nemají ten olivovoý olej nějak v genech, zní to asi divně, ale tam to asi ve velkém konzumovali už od starověku a jsou na to zvyklí. Jejich jídelníček je hodně odlišný od našeho a já to hlavně ochutnala ve Francii a bohužel, nejelo mi to. Jejich jídla na vepřovém sádle asi těžko uvidíš. U nás doma také jsme spíš na sádlo, olej řepkový nebo slunečnicový používám akorát na bramborové placky, ty na tom smažím, případně do těsta, ale to dělám stejně málo. Jinak olivy na stromech jsem viděla právě ve Francii na jihu, bylo to zajímavé vidět háj olivovníků. Hanka ☺

      Odstrániť
    3. Presne ako píšeš Hani, veď Taliani, Gréci ani Španieli nepoznajú napríklad bryndzové halušky s opraženou slaninkou alebo vepřo-knedlo-zelo! Zemiakové placky robím na bravčovej masti, ale palacinky iba na oleji (Vénusz). Každá krajina má teda to "svoje" - oni olivový olej a my bravčovú masť. 🌞

      Odstrániť
    4. Anonymný9/10/20 19:49

      Ještě dodám k té "bravčovej masti" - víš, jak jsme se tu nedávno bavili, jestli je u nás v ČR k dostání treska v majonéze, tak to zatím nevím, ale právě tu masť = sádlo nosí přítel z jednoho obchodního řetězce, na papíru je slovenský název. Hanka ☺

      Odstrániť
    5. Mám to šťastie, že manžel nosí od kolegu domácu bravčovú masť/sádlo. Predtým som ale kupovala v obchode : nie našu ale iba maďarskú z mandalice. Tá je tiež bezva.👍

      Odstrániť
  2. Já si tak nějak nemohu k tomuto oleji najít cestu. Vím, že je zdravý, už jeho proces výroby je zajímavý a extrémně náročný, ale já ho tak nějak nemusím. Několikrát jsem ho měla jen zakápnutý v salátu, a měla jsem problém s tím to pozřít. Snad je to i tím, že ani olivy nemám ráda, nevím, nějak si k této pochutině nemůžu vybudovat vztah :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež mám k nemu iný prístup, tiež viem, že je zdravý... Ale ako píšem vyššie Hanke, použijem ho občas do miešaného šalátu a tým pádom je to všetko. Ale už som skúšala dať si toho "frťana", prežila som to, ale okamžite som ho zapila čistou vodou. A ráno sa konala perfektná očista "duše" - 😉

      Odstrániť
  3. Olivový olej nepoužívám, nikdo mi by saláty s ním nechtěl jíst.
    Kdysi jsem osmahla pár oliv na česneku, ale zas - nikdo kromě mě to nejedl. Ale je to jen na zvyku.
    Á, mám ještě venku stromek - oliva řecká, měla bych už květináč dát do baráku :-) Prý jsou i listy z něj léčivé, musím zagůglovat :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako som písala už vyššie, sme iný národ a tak máme aj iné chute. I tak si myslím, že olivový olej by sme mali do jedálnička zaradiť.
      Z olivovníkových listov sa vyrábajú rôzne zdraviu prospešné oleje, ktoré kúpiš v lekárni.🌞

      Odstrániť
  4. Jak to tak čtu, tak jsem zřejmě vyjímka, olivy mám ráda a olivový olej používám hlavně do salátů, dokonce i do toho ze syrové červené řepy. Občas si dáme olivový olej do mističky a máčíme v něm housku či bagetu. Olej je lahodný zakápnutý pár kapkami citrónové šťávy.
    Rozdělení olejů je zde přehledné i pro neznalé. Extra panenský u nás vyhrál. Je zajímavé, že kosmetika z oliv mě nesedí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kozmetika z olív nesedí ani mne, mala som jeden krém ale mi nevoňal tak ako voňajú iné krémy. Tak som ho používala po sprchovaní na nohy. Škoda ho vyhodiť, nie? 🌞

      Odstrániť
  5. Trvalo mi dost dlouho, než jsem si na olivový olej zvykla, ale teď ho používáme celkem často. Olivy mám ráda zelené, ty tmavé nějak nemůžu.
    Olivový krém na nožky, dobrý nápad, určitě jsi je měla jako miminko prdýlku ☺

    OdpovedaťOdstrániť
  6. To vieš Evka že sa to nožkám páčilo!😅 Vždy použijem na nohy taký krém, ktorý mi akosi nepasuje na tvár. Ako píšem vyššie, olivový olej šupnem občas do zeleninového šalátu.
    Olivy - ani zelené, ani tmavé mi nechutia.😉

    OdpovedaťOdstrániť