😉 tu sa dozvieš všetko čo len chceš 😉 teda skoro všetko 😉 ak ti tu niečo chýba, napíš mi na latryna@azet.sk 😉

13. 9. 2020

Roopkund

 

  ... jazero plné záhad...


Toto neveľké vysokohorské ľadovcové jazero sa nachádza v Himalájach v nadmorskej výške 6800 metrov a leží v horskom masíve nazvanom „Trishul“ ktorý patrí do štátu Uttarakhanda (India). Jazero je obklopené ľadovcami a horami pokrytými snehom a ľadom a celá oblasť je neobývaná.

Po okraji jazera sa v hĺbke približne 2 metrov nachádza okolo 500 ľudských kostí - v lete keď sa sneh topí, sú kosti viditeľné aj hlbšie. Z toho dôvodu sa toto jazero ešte nedávno nazývalo „Jazero kostier“. Spolu s kostrami tu boli nájdené aj železné oštepy, kožená obuv, rôzne drevené artefakty a šperky. Dokonca sa na niektorých kostiach nachádzali ešte aj zvyšky mäsa a kože.
Miestna legenda hovorí, že veľká skupina ľudí išla na púť „Nanda Devi“ do tamojšej svätyne, (táto púť sa tu koná pravidelne raz za 12 rokov a to až podnes), cestou ich zastihla hrozivá búrka spojená so silným krupobitím, čo všetkých naraz zahubilo.
Však analýzou DNA bola časť legendy vyvrátená, pretože kostry pochádzajú od rôznych etnických skupín ľudí, niektoré mali indický pôvod, iné pochádzali zo západnej Eurázie. Ďalšia skupina zase patrila obyvateľom vtedajšej Kréty, Grécka a Iránu. Ale nie všetky boli z rovnakého obdobia.
Stále však nebolo jasné, prečo ľudia prišli k jazeru aby tam hromadne a za záhadných okolností zomreli. Jediné čo bolo vtedy jednoznačne preukázané bolo to že najstaršie kostry pochádzajú z 9.storočia po Kristovi.
Až neskoršie štúdie samotných lebiek odhalili, že príčinou smrti boli silné údery do hlavy spôsobené niečim čo padalo z hora. Pravdepodobne išlo buď o skutočne silné krupobitie alebo o veľmi silné a husté padanie malých meteoritov. Tento prírodný úkaz sa v tejto oblasti opakoval častejšie (naposledy v 19.storočí) a práve vtedy sa tu nachádzalo nejaké etnikum ktoré na toto doplatilo životmi. Nešlo teda o jednorázovú hromadnú udalosť ako sa pôvodne myslelo.
Oblasť jazera je veľmi často navštevovaná turistami, korí si tu ako suvenír pozbierajú alebo dokonca kúpia v provizórnych stánkoch na pamiatku ľudské kosti (riadne morbídny suvenír!) alebo premety nájdené v jazere.

Z tohoto dôvodu sa uvažuje o ochrane tejto oblasti spojenej so zákazom vstupu.
Keďže sa môže krupobitie alebo padanie meteoritov kedykoľvek zopakovať, nemyslím že by toto miesto bolo vhodné na „rekreáciu“ pre rozumného človeka...


 

28 komentárov:

  1. Zajímavé povídaní.Děkuji ☺
    Přeji krásnou neděli ☺

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Evka za návštevu môjho blogu a samozrejme ďakujem aj za komentár. Škoda že návštevu nemôžem oplatiť, Tvoj blog je zrejme nefunkčný keďže sa nezobrazuje v nastavenej kráse ... ☺

      Odstrániť
  2. Tak to je zajímavé. Příčinou úmrtí těchto lidí byla asi opravdu nějaká velká živelná pohroma. Toto místo musí vyzařovat silnou energii, upřímně bych se tam i docela bála :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Že by bola príčina niečo podobné ako dnešná korona??? Aj to by bolo možné, epidémií zažilo ľudstvo viac ako dosť. Ako píšeš, to miesto má nejakú zvláštnu energiu - ja by som tam asi nešla vôbec. ☺

      Odstrániť
  3. Anonymný14/9/20 05:21

    Velmi zajímavý článek... O tomto jezeru jsem nevěděla, ale do takové nadmořské výšky se zase nějaké davy lidí běžně nedostanou. Odvážet si lidské kosti jako suvenýr je morbidní, ale když si uvědomím, že oblast patří k Indii, ani se tak nedivím - jak jsem se dočetla, tam se dějí věci a oni to považují za "běžné". Mě by takové místo vůbec nelákalo, ale je zajímavé o tom vedět. Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To vieš Hanička, ľudstvo je v podstate divné. Tiež by som si také kosti ako suvenír nikdy doma nevystavila. Zato mám žraločiu čelusť so zubami... ☺

      Odstrániť
    2. Anonymný15/9/20 12:14

      Žraločí čelist je dobrý suvenýr, ale žraloka jsi asi nepřemohla (smích). Já mám jen pár lastur, některé vlastnoručně nasbírané, ale ty pěknější jsou koupené, naposledy u nás na výstavě v muzeu, kde prodávali asi přebytky lastur. Hanka

      Odstrániť
    3. Hihi, žraloka som veruže nepremohla, tú čelusť doniesli z Egypta moji rodičia ešte v roku 1967. Ja som s nimi nemohla ísť, pretože som mala nohu v sadre ... Už sa do Egypta i tak nedostanem - iba ak by mi namiesto (chorých) nôh narástli krídla! ☺

      Odstrániť
    4. Anonymný15/9/20 17:57

      To byla škoda, že jsi tehdy nemohla jet s rodiči. Asi ti to nějak nebylo souzeno. Myslím, že dnes by možná tu čelist ani nemohl člověk dovézt, nevím, ale třeba z Itálie se prý už nesní nic takového vozit. Pak je ale jasné, proč tě (možná) Egypt tak zajímá. Ale já jsem tam taky nebyla. Hanka

      Odstrániť
    5. Nuž, nevyšlo to vtedy, nevyšlo to neskôr a už to ani nevýjde. Rodičia priniesli kopec zážitkov,fotečiek a kopec rôznych zaujímavých informácií, ktoré mi pomohli pri maturite! Dostala som totiž otázku o histórii starovekého Egypta a tak som tam porozprávala vlastne všetko, čo doma hovorili rodičia. A mala som to za "1"! Vždy keď otieram z tých žraločích zubov prach, tak si spomeniem ... ☺

      Odstrániť
  4. Anonymný15/9/20 21:37

    Některé návštěvy zajímavých míst bohužel, zůstanou jako přání, to asi zná každý. Měla jsi štěstí, že tvoji rodiče tak cestovali. Jinak ta maturita z dějepisu mě překvapila (mám ji totiž také) a podle toho usuzuji, že máme asi stejnou školu. Myslím, že je totiž jediná škola, kde se z Dě maturovalo, pokud se jednalo o povinný předmět. Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hani, z dejepisu ako takého som nematurovala, otázky boli začlenené do všeobecnej lieratúry spojenej s dejepisom. Neviem či máme rovnakú školu, mám len odborné stredoškolské vzdelanie - nie SVŠ ani VŠ (tam ma z politických dôvodov neprijali).
      Inak, už som to niekde písala : si vlastne naša dloročná blogová kamarátka, tak by si si mohla ten svoj blog konečne založiť. Určite by si mala o čom písať, prehľad máš ... Tak čo Ti v tom bráni? Rada pomôžem ak by si to potrebovala. Tak pouvažuj - nebolí to - hihi!!! Pá ☺

      Odstrániť
  5. Anonymný16/9/20 11:49

    Vierko, tou školou jsem myslela gymnázium, tam byla maturita z dějepisu. ... Jinak máš pravdu, s myšlenkou založit svůj blog už koketuji několik let, ale teď, když i blogeři z "blogu" začínají tady, je, myslím si, vhodná doba to konečně zkusit. Teď to myslím vážně, v nejbližší době blog založím, i když "zítra" to nebude. Zatím promýšlím a "shromažďuji" materiál, ale myslím, že obsahově to zvládnu. Po pravdě takový malý zkušební blog už mám několik let, ale ten mám zatím jen s přítelem. Takže začínat úplně na zelené louce nebudu, ale tady na Bloggeru nevím, jak se to liší. Moc děkuji za nabídku, pak dám vědět. Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hani, jasné že na gymnáziu sú iné predmety ako na odbornej škole. Ok. Som ozaj rada, že o blogu rozmýšľaš a verím, že onedlho aj šupneš adresu! Obsahove blog na 100% zvládneš, akurát si ho treba prispôsobiť podľa svojich predstáv. Ak pôjdeš na blogspot, tak si najprv dobre prezri ponúkané motívy - neskôr sa dajú zmeniť dosť prácne. Takže držím palce a určite sa ohlás ak by niečo ... pá. ☺

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anonymný17/9/20 18:08

      Vážím si každé rady a přemýšlela jsem o tom. Přptám se - ty ponúkané motivy myslíš šablony nebo to je uspořádání blogu, jak ho rozvrhnout? Samozřejmě se pak musím zaregistrovat, abych se pořád nemusela podepisovat - Hanka

      Odstrániť
    2. Hani, motív je vlastne celé pozadie blogu - tzv. šablóna (asi si si nevšimla, mala som hnedý motív a teraz mám čierny) - motívy sú teda rôznofarebné. Treba si len vybrať v nastaveniach. V každom motíve je samozrejme aj možnosť úprav (písmo, veľkosť, farba, šírka atd). Najprv musíš mať účet ale na googli (zároveň získaš automaticky gmail) a vlastne cez účet si zložíš blogspot. Ostatné je potom všetko už len v nastaveniach. Ak nebudeš prihlásená na googli, tak komentáre budeš písať stále ako anonym. Takže treba byť prihlásený aby sa Ti zobrazila ikonka blogspotu aj s fotečkou.☺

      Odstrániť
  7. Anonymný17/9/20 19:58

    Díky, Vierko, to, že máš jinou barvu jsem si hned všimla. Jde totiž o lepší čtení textu a vidím, že ty světlé barvy nejsou pro čtení zrovna pohodlné. Také si chci dát tmavé pozadí, aby text patřičně zvýraznilo. Chci si to nastavit na svém PC, teď jsem u přítele a používám jeho PC. Doma to pak rozjedu. Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rovnako aj mne nerobí dobre na oči biela alebo bledá farba. Hnedý motív sa mi moc páčil ale vadilo mi (ješitnosť), že všetky obrázky majú biele rámčeky. V tých motívoch sú dva alebo tri tmavé-čierne a tie sú už bez bielych rámčekov. Ak máš na počítači nainštalovaný Skype, tak môžeme tam poriešiť toho viac. ☺

      Odstrániť
    2. Anonymný18/9/20 10:36

      Hnědý motiv a na tom žluté písmo se mi líbí, hlavně z hlediska čtení, Mám ho už vyzkoušený na svých zkušebních stránkách a ten bych také zvolila. Ale mám to na webnode, tady ty barvy asi jsou podobné. O rámečcích k fotkám jsem po pravdě ani neuvažovala. Jinak Skype nemám nainstalovaný a nepoužívám. Pěkný den přeji, u nás krásně svítí slunko. Hanka

      Odstrániť
    3. To vieš Hani, každému sa páči niečo iné. Ale, ak už blog máš, nemala by si v ňom pokračovať? Alebo sa bude postupne rušiť aj ten? Myslím, že okrem blog cz sa "vyparil" aj webgarden. Snáď to nebude postupovať a snáď nebudeme mať zas "nervy"... ☺

      Odstrániť
    4. Anonymný18/9/20 16:12

      Jak jsem psala, mám zkušební blog, ale tam je určitá kapacita, jinak by to bylo placené a tuhle variantu nechci. Jsou to spíš stránky, tady to vypadá dost jinak, než tady. Nemám to veřejně přístupné, tam chodil jen přítel, ukládala jsem tam naše výlety. Jinak s tím rušením máš pravdu, nakonec jsem byla ráda, že na blogu jsem nic nezaložila. Ale i tak mě štvalo, že zmizely staré komentáře, já někdy komentovala dost a ono by se to dalo i využít teď do blogu. No ale pro mne není problém články vyrobit, tak uvidím, jestli to někoho zaujme... Hanka ☺ ☺ ☺ ♥ ♦ ♣ ♠ • ◘ ○ ◙ ♀ ♪ ♫ ♣ ► ◄ Jak vidíš, zrovna zkouším, co to dá.

      Odstrániť
    5. Hani, všetko treba najprv vyskúšať až potom bude jasný výsledok. A samozrejme, ono to aj chvíľu potrvá, len netreba strácať trpezlivosť. Máš pravdu, obsah blogov bol prenesený bez komentárov, ale kto chce, tak si "zalistuje" a komentík znovu napíše. Ale ľudia sú väčšinou takí, že ich zaujme akurát to čo je na hlavnej stránke... Veru, vidím - skúšaš, tak len skúšaj, veď Ti to ide dobre! ☺

      Odstrániť
  8. Anonymný18/9/20 17:35

    Jak jsi viděla, zrovna já jsem zalistovala ve starším obsahu a zaujal mě Sandberg. Na wiki je pěkný obrázek - geologická stavba Sanbergu s dobrým popisem. Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som Ti práve chcela napísť, že vidím že u mňa listuješ! A to ma ozaj teší!!! Takže ďakujem za "listovanie"!!! Prečítala si si na wiki ale ohľadne Sandbergu nájdeš článok aj na mojom blogu. ☺

      Odstrániť
    2. Anonymný18/9/20 22:53

      Jsem ráda, že při listování jsem narazila právě na tento článek a tak zajímavou lokalitu. Přečetla jsem si článek a napsala i komentář. Jinak já jsem i na starém blogu patřila k těm, kteří se vraceli i ke "starým" článkům, takže si určitě ještě něco vyberu. Hanka

      Odstrániť
    3. Skutočne ma teší, že pri listovaní objavuješ zaujímavé články! Teším sa, keď už budem listovať ja u Teba!! ☺

      Odstrániť
    4. Anonymný19/9/20 18:36

      Dnes jsme byli celý den pryč. K tomu listování - tobě se materiály nasbíraly za ta léta, to se pak listuje - já začnu od nuly. Chci to začít na svém PC doma. Hanka ☺

      Odstrániť
    5. Ok Hani, veď raz sa vždy začína a potom sa už len pokračuje. Viem, že tie začiatky bývajú najhoršie, pretože človek musí najprv pochopiť tie nastavenia a pod. Vo vlastnom PC je tvoriť blog najlepšie, keďže si tam najprv uložíš všetko potrebné (fotečky či koncepty článkov) a potom to šupneš už len na blog. Ja to takto robím roky. Tak Ti držím palce, nech sa Ti to darí tak ako si predstavuješ! ☺

      Odstrániť