😉 tu sa dozvieš všetko čo len chceš 😉 teda skoro všetko 😉 ak ti tu niečo chýba, napíš mi na latryna@azet.sk 😉

14. 6. 2010

Rekonštrukcia Starého mosta



V máji 2010 narazil do starého mosta v Bratislave rakúsky remorkér ...

Nie je to prvá nehoda, do pilierov tohto mosta narazilo už viacero lodí. Starý most dožíva, treba ho zrekonštruovať a ešte nám do neho nabúrajú...

Merania zistili, že stav mosta je v havarijnom stave a tak bola po moste zakázaná automobilová doprava, jazdiť tade mohli iba autobusy MHD. Náraz remorkéra do piliera nespôsobil síce narušenie stability mosta ani posunutie piliera, poškodil však oceľovo-betónovú ohradu piliera, takže aj toto poškodenie zvýši náklady na opravu mosta.
Most 15.05.2010 úplne uzavreli a tak sa ľudia z Petržalky dostávajú do centra mesta omnoho zložitejšie. Naviac sa hovorí, že most asi opraviť už nepôjde a bude potrebné ho odstrániť.
Po rekonštrukcii mosta sa plánuje uzavretie pre individuálnu automobilovú dopravu alebo pre všetku cestnú dopravu a má sa používať výlučne na električkovú dopravu. Po rekonštrukcii sa uvažuje, že na ňom budú premávať rýchle moderné električky z Petržalky do centra a späť oboma smermi súčasne. Hovorí sa ale aj o tom, že po moste budú premávať aj električky, aj autá... Pravdepodobne bude hlavný objekt súčasného mosta zbúraný a nahradený novým. Piliere - snáď okrem jedného - však zostanú zachované. Prestavba mosta je nevyhnutná aj z dôvodu nedostatočnej výšky nad hladinou Dunaja, čo znižuje prepravnú kapacitu lodí plávajúcich popod most. Komplexná rekonštrukcia by tak stála asi 350 miliónov € ak nie viac. Ukončenie je predpokladané do konca októbra 2010 a prvá električka by po moste mohla prejsť už v roku 2011. Treba však v Petržalke vybudovať električkovú trať - tá tam totiž nejestvuje. Či sa však na to všetko nájdu peniaze, to je otázne.
 

Na oboch stranách mosta stoja staré tzv. mýtne domčeky, ktoré boli postavené zároveň s mostom okolo roku 1891. Bývali v nich strážcovia mosta, ktorí vyberali aj mýto. Počas druhej svetovej vojny, keď bola Bratislava rozdelená, slúžili ako colnice. Domček na petržalskej strane zariadili aj ako stanicu prvej pomoci, ktorá sa osvedčila v časoch prvej a druhej svetovej vojny. Vzhľadom na značne zdevastovaný stav, ale prísne v súlade s pôvodným účelom objektu a tiež v súlade s uzatvorenou nájomnou zmluvou, sa mestská časť rozhodla objekt zrekonštruovať, zrevitalizovať a vrátiť ho obyvateľom do užívania ako umelecké výstavné priestory s reštauračnými službami. Mýtny domček na strane mesta skúmali pracovníci ministerstva vnútra. Hľadali, tu hrob Andreja Hlinku. Sondovali podzemie, ale nič nenašli. Pri omietaní domčeka na strane mesta murári zistili, že pri prechode autobusov po moste sa domček chveje. Museli ho teda omietnuť päťcentimetrovou cementovou omietkou zvonka aj zvnútra, aby otrasy vydržal. Oba domčeky bolo potrebné počas rekonštrukcie mosta posunúť-premiestniť, keďže sa majú stať kultúrnymi pamiatkami.
Dnes je rekonštrukcia už hotová a Starý most slúži tak ako má...

(zdroj:sme.sk,wikipedia)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára