😉 tu sa dozvieš všetko čo len chceš 😉 teda skoro všetko 😉 ak ti tu niečo chýba, napíš mi na latryna@azet.sk 😉

4. 8. 2009

Vodný motorizmus


 Do 60. rokov siahajú začiatky športových plavieb na Slovensku
 Na tomto poli zohrali významnú úlohu predovšetkým dva bratislavské oddiely Inter Bratislava a TJ Vinohrady BSP Bratislava.
Zatiaľ čo v Interi disponovali aj továrenskými motormi, vo Vinohradoch to boli amatérsky vyrobené športové člny s motormi Delfín, Konig, Minor, Moskva alebo Wartburg. Neskoršie, koncom šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych rokov bol zahájený dovoz prívesných lodných motorov a v športových obchodoch bolo možné kúpiť na tú dobu vynikajúce motory značky Crescent, Johnson, či Mercury, ktoré boli vhodné nielen pre rekreačnú plavbu, ale aj na preteky.
 

Dostupnosť lodných motorov naštartovala prudký rozvoj pretekárskych kategórií s homologovanými motormi. Zdokonalila sa aj stavba pretekárskych člnov a to nielen klasických klzákov či člnov s tzv. "V" trupom, ale aj moderných katamaránov, v čom vynikali hlavne lodenice Inter Bratislava a Duslo Šala. Športový klub Inter sa špecializoval na rýchlostné súťaže a tak oddielu v Karlovej Vsi pripadlo začať organizovať súťaže v športových plavbách. (Vtedajší režim však výrazne obmedzoval možnosti účasti našich pretekárov na MS či ME ako aj na pretekoch v Západnej Európe, čo sa pochopiteľne prejavovalo na možnosti získavať popredné umiestnenia na vrcholných podujatiach.)
 
S myšlienkou prišiel predseda tohto oddielu Ervín Páleš, ktorý získal niektoré propozície z podobných súťaží v Čechách. Začali sa teda prepisovať a upravovať súťažné predpisy pre tunajšie podmienky a výsledkom bolo, že sa v krátkom čase skompletizovala séria súťaží, tvoriacich Slovenský pohár v športových plavbách. K spomínaným dvom oddielom sa neskôr pridali aj ďalšie: OVM TJ ZŤS Bratislava, Dynamo Energia, Dunajplavba a čiastočne aj TJ Slávia. Z mimo bratislavských bol veľmi aktívny TJ Juhocelpap Štúrovo a komárňanský oddiel. Súťažilo sa v jednej kategórii a aby sa vyrovnali rozdiely vo veľkosti člnov a výkonoch motorov, výsledky sa korigovali koeficientom, ktorý tvoril podiel dĺžky člna k výkonu motora. Bratislavským centrom súťaží bola zátoka v Hrušove, tu bol cieľ a štartovalo sa priamo z dunajskej zátoky v Karlovej Vsi.
Popri kluboch s dlhoročnou tradíciou vznikajú nové, počtom členskej základne menšie, no veľmi aktívne kluby vodného motorizmu. Preteky motorových člnov sa začínajú dostávať aj na také vodné plochy, ktoré neboli doposiaľ na súťaže využívané. Veľmi úspešní sú organizátori v Námestove, kde bolo usporiadaných viacero MS a ME. Ďalší veľmi aktívny klub vznikol na brehoch priehrady Nosice, kde bola za veľmi krátky čas vybudovaná základňa pre vodákov a kde sa už pravidelne konajú preteky motorových člnov. Pretekať sa začalo aj na Liptovskej Mare v Sielnickej zátoke. Každoročne sa konali preteky na Dunaji - štart bol v Karloveskej zátoke a cieľ v Hrušove.
 
Oddiel vodných motoristov z TJ Vinohrady BSP zanikol, niet o ňom nikde ani zmienka, akoby nejestvoval. I obrázky samotnej lodenice sa akosi "vyparili" z internetových stránok, až na jedinú 
www stránku, ktorá sa však zaoberá výlučne oddielom kanoistov, akoby v spoločných pristoroch lodenice vodní motoristi tých "zopár" rokov ani len neboli...
Kde sa aj podeli všetci tí veselí a skvelí ľudia, s ktorými som strávila mnoho pekných chvíľ v lodenici, či na Dunaji? A záverom sa ešte musím pochváliť : "vodičák" na motorové lode mám ...
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára